Om jouw onderneming een stap verder te helpen, kun je een reclamecampagne starten. Echter, het is dan wel belangrijk dat je dit meteen goed aanpakt. Daarom kun je wel een duidelijk stappenplan gebruiken, zodat je niets over het hoofd ziet en geen onnodige omwegen neemt op jouw weg naar succes.

a: Onderzoek

Voordat je begint met de daadwerkelijke promotie, zal je eerst duidelijk in kaart moeten brengen wie op dit moment tot jouw doelgroep behoren. Ook moet je bedenken hoe je hen wil bereiken. Aan welke kenmerken voldoet jouw klant, over het algemeen? Om hier een antwoord op te vinden zul je moeten beginnen bij het probleem dat je met jouw campagne wenst op te lossen. Hoe zorgt jouw product of dienst dat het probleem waar jouw klanten mee te kampen hebben wordt opgelost? Allereerst moet je het zelf duidelijk kunnen uitleggen en begrijpen, want als jij dit niet kan, kun je dit ook niet van je klanten verwachten. Hiervoor gebruik je een elevator pitch, waarin je in 30 tot 60 seconden de aandacht trekt, vertelt over je missie, uitlegt waarom jij uniek bent en data gebruikt om je verhaal te ondersteunen. Het gaat erom duidelijk te maken dat jouw oplossing voor het probleem de ideale is.

Dan is het tijd voor een rollenspel. Beeld je in dat je iemand anders bent, met een andere naam, andere baan en een ander doel in het leven. Vertel jezelf het elevator pitch en bedenk of het, voor dit persona, aantrekkelijk zou zijn. Lost jouw product het probleem op? Door dit meerdere keren te doen kun je jouw potentiële klanten misschien beter herkennen en weet je hoe je hen het beste kunt bereiken.

b: Een marketingplan opstellen

In jouw marketingplan moet je duidelijk naar voren brengen wat jouw doelstellingen zijn voor deze campagne. Ook kun je hiermee bekijken wat jouw methodes worden, wat dit gaat kosten en hoelang je met de campagne bezig zult zijn. Daarom vind je in jouw marketingplan ten minste een beschrijving van jouw doelgroep en waarom jij uniek bent. Deze kun je uit je elevator pitch halen. Ook is een prijsstrategie belangrijk, deze kun je maken op basis van je persona’s. Daarnaast moet je duidelijk voor ogen hebben hoe je gaat distribueren, via welke kanalen je reclame gaat maken, hoe jouw online strategie eruit ziet (met name wat betreft social media) en hoe je de klikkende mensen over gaat halen om ook daadwerkelijk iets aan te schaffen. Verder moet je nog rekening houden met klanten die jou aanbevelen bij vrienden, hoe je (met name deze) klanten gaat behouden en welke financiële gevolgen jij verwacht dat de campagne zal hebben.

c: Informatie verzamelen van klanten

Je hebt leads nodig om je campagne te verspreiden. De eerste manier om deze te werven is door een landing page met formulier in te bouwen op je website, dit is vrij gemakkelijk te doen met behulp van een plug-in. Je hebt bijvoorbeeld een leuke video maar voordat jouw bezoekers deze kunnen kijken moeten ze wat informatie over zichzelf geven en eventueel een aantal (gerelateerde) vragen beantwoorden. Zo kun je ook zorgen dat de enquête makkelijk in te vullen is vanaf smartphones. De andere manier is door allerlei visitekaartjes te verzamelen om zo handmatig een lijst met leads te creëren. Ook kun je lijsten met leads kopen, maar dit wordt absoluut afgeraden. Zo krijg je namelijk geen betrouwbare informatie en straalt jouw bedrijf ook geen betrouwbaarheid uit.

d: Content maken

Nu kun je eindelijk aan de slag met het schrijven van de reclame: blogs, artikelen, videos, social media posts, plaatjes, etcetera. Zorg dat achter ieder item dat je maakt een duidelijk doel zit en origineel is. Wees niet bang om te investeren in het maken van een goede video, want niemand wil amateuristisch werk zien.

e: Zorg dat je gedeeld wordt

Je hebt zoveel tijd en geld geïnvesteerd in het maken van jouw content, nu moet je ook zorgen dat het daadwerkelijk gedeeld wordt. Dit kun je doen door e-mail marketing, maar uiteraard speelt ook social media een grote rol. Het is vaak niet moeilijk om te zorgen dat jouw content met één of twee klikken gedeeld kan worden op de tijdlijn van Facebook gebruikers, bijvoorbeeld. Hoeveel alles gedeeld en gelezen wordt kun je volgen door codes van bijvoorbeeld Google Analytics in te bouwen.

f: Bouw je campagne

Eerst moet je besluiten hoe jouw leads, de mensen die jouw campagne gezien hebben, deel worden gemaakt van de campagne. Nieuwe leads krijg je doordat ze jouw formulier hebben ingevuld. Vervolgens moet je zorgen dat de pagina´s, berichten, tweets en e-mails die jij de wereld in stuurt ook door deze mensen gelezen worden. Door hun acties in de gaten te houden, kun je besluiten om opnieuw een e-mail of iets dergelijks naar specifieke personen te sturen. Je lijst met leads kun je altijd aanpassen. Probeer te zorgen dat er zo veel mogelijk conversie ontstaat, dus dat de leads ook daadwerkelijk jouw e-mail lezen en naar jouw website komen, bijvoorbeeld.

LG’s IPS campagne

LG Electronics heeft een IPS 21:9 beeldscherm ontwikkeld, waardoor gebruikers makkelijk kunnen multitasken, dat wil zeggen werken in een Word document en op hetzelfde scherm een serie kijken, bijvoorbeeld. Eerder heeft LG al veel kijkers kunnen boeien door aspecten van populaire video’s die viraal gegaan zijn in de reclamecampagnes geïncorporeerd. Met de IPS campagne kwamen alle populaire thema’s samen, van enge clowns tot boze honden en van een bruine beer tot slechte grappen. De campagne laat zien wat het publiek blijkbaar leuk vindt en hoe raar dit eigenlijk is. Toch blijft het IPS 21:9 beeldscherm duidelijk centraal staan.

Casinos Austria’s campagne

Casinos Austria won de prijs voor ‘beste marketing campagne’ bij de Totally Gaming Awards tijdens de ICE in 2012. De multimedia campagne was duidelijk reden voor verwondering van de jury, omdat het zo actueel en stijlvol was. Tijdens de campagne werd de ‘casino ervaring’ in een nieuw jasje gestoken, met klanten die rechtstreeks werden aangesproken om te laten zien hoe uniek en persoonlijk Casinos Austria is. Wat ook knap was aan deze campagne is dat het over allerlei schijven plaatsvond, namelijk via kranten, posters, televisie, bioscopen, internet banners en e-mails, waarbij ook nog eens duidelijk rekening werd gehouden met regionale en lokale verschillen.