Als MKB’ er heb je het misschien al druk genoeg, maar vaak wordt vergeten hoe belangrijk een goede marketingstrategie is. Vaak wordt gezegd dat je in de eerste jaren na het starten van je onderneming niet moet verwachten dat je winst gaat maken, maar zonder duidelijke marketingstrategie zul je hier naar alle waarschijnlijkheid nog veel langer op moeten wachten. Het is namelijk zaak om de kwaliteiten van je werknemers, je investeerders en natuurlijk van jezelf optimaal te benutten. Je zult creatief moeten zijn om alle mogelijkheden te combineren en valkuilen te ontwijken.

Als je nog geen marketingplan hebt, kun je daar makkelijk mee beginnen. Het begint vaak met brainstormen en het opschrijven van alle mogelijke ideeën. Bepaal wat je huidige strategieën zijn, ook al heb je niet per se een strategie. Bedenk wat jij over het algemeen doet en waar jij denkt dat er kansen liggen.

Wat verwacht je in de toekomst te gaan promoten en voor welke prijs? Misschien heb je al ideeën over hoe je deze producten gaat distribueren en ben je al bezig hier een netwerk voor te bouwen. Door bezig te gaan met je marketingplan, kom je ook duidelijk te weten wat nou precies jouw doelgroep is. Daarnaast zal het voor jezelf makkelijker worden om meetbare doelen te stellen, doordat je meer inzicht hebt in je potentiële afzetmarkt. Maar het belangrijkste bij het opstellen van een marketingplan is dat je streeft naar groei en verbetering, want stilstand is achteruitgang.

Begrijp jouw doelgroep

Het lijkt misschien makkelijk om iets nieuws te verkopen, maar als er nog geen vraag naar is, moet je uiteraard eerst de vraag creëren. Verkoop je iets dat al wel bestaat (en misschien zelfs al bij jou in de buurt verkocht wordt), dan zul je door middel van onderzoek in je doelgroep dat beetje extra proberen aan te bieden. Je moet te weten komen wat de consument mist bij het huidige aanbod. Ook moet je rekening houden met hoe ze aan de producten komen en hoe ze hiervoor willen betalen. Jongere klanten zullen sneller geneigd zijn te betalen via iDeal of PayPal, bijvoorbeeld, terwijl ouderen liever een acceptgiro in de bus krijgen of contant betalen.

Financiële doelen stellen

Het financiële plan staat in verband met twee dingen, namelijk je verwachte verkoopcijfers en je verwachte kosten. Als je wil beginnen met een financieel plan, is het beter om niet te klein te denken. Een goed marketingplan kan je namelijk wellicht aan de ‘overschatte’ verkoopcijfers helpen. Vaak verander je deze cijfers naarmate de tijd vordert toch, op basis van meer inzicht in de markt, verhoogde prijzen of veranderende omstandigheden zoals importtarieven. Voor wat betreft uitgaven, zul je aan het begin enkel gerichte investeringen moeten doen. Een leaseauto is waarschijnlijk (nog) niet nodig, maar een investering in marketing of promotie kun je wel overwegen.

Strategisch plan

Soms komen er plotseling kansen voorbij waarbij jouw doelgroep en jouw product perfect bij elkaar zouden kunnen passen. Hier komen marketing, promotie, verkoop en financiële doelen dus allemaal samen. Hoewel je graag een geleidelijke groei ziet, moet je dergelijke kansen om te pieken wel met beide handen aanpakken. Dit soort dingen kun je opnemen in je strategisch plan, waar je ook zogenaamde “wat-als” scenario’s in verwerkt. Stel nou dat de huur van je pand omhoog gaat, je voorraadkosten toenemen, je plotseling concurrentie krijgt: wat ga je in dit soort situaties doen? Je moet zorgen dat je een plan B hebt om in moeilijke tijden toch rond te komen.

Waarom reclame maken?

Reclame maken kan jouw bedrijf op verschillende manieren verder helpen. Ten eerste creëer je zo naamsbekendheid voor jouw merk. Met behulp van televisie, radio, billboards, kranten en natuurlijk social media kun je allerlei informatie over jouw bedrijf en jouw product verspreiden. Zo leren mensen waar jij voor staat en zijn ze sneller geneigd bij jou te kopen. Uiteraard is het wel belangrijk om te beslissen welke medium het beste aansluit bij jouw product. Ten tweede kan reclame maken, wanneer deze specifiek is afgestemd op jouw doelgroep, zorgen voor extra verkoop. Met een waterdicht marketingplan kun je de verschillende groepen binnen jouw doelgroep identificeren en beter op hun wensen inspelen. Ten derde zorgt reclame ervoor dat – naast nieuwe klanten – ook bestaande klanten vaker bij jou zullen winkelen. Zo kan het uitdelen van gratis samples werkelijk wonderen verrichten, hoewel je dit uiteraard niet te vaak moet doen.

Een effectief marketingplan

Met een effectief marketingplan kun je wonderen verrichten. Aan de ene kant is dit tegenwoordig stukken makkelijker, doordat je met de komst van het internet ontelbaar veel mogelijkheden hebt om jouw doelgroep succesvol te bereiken en jouw boodschap over te brengen. Aan de andere kant, echter, kan het zo zijn dat jouw consumenten door de bomen het bos niet meer zien. Als jouw advertentie er slechts ‘één van de velen’ is, zal deze weinig effect hebben. Bovendien kunnen negatieve ervaringen van klanten ook via het internet razendsnel verspreid worden. Of deze dan daadwerkelijk ergens op gebaseerd zijn, maakt dan niets meer uit.

Bedrijven concurreren met elkaar niet alleen op basis van hun producten, maar ook voor de aandacht van de doelgroep. Consumenten hebben steeds minder tijd om beïnvloed te worden en zullen geen lange teksten gaan lezen. Het moet kort, het moet krachtig, het moet aanzetten tot actie. Daarom moet jij alle mogelijke tools gebruiken om een effectieve marketingstrategie te bedenken, welke aansluit bij jouw financiële doelstellingen.

Hoe zet je een marketingstrategie op

Om te beginnen stel je doelstellingen voor jouw bedrijf op, zoals naamsbekendheid verwerven, meer van een bepaald merk verkopen, of een nieuwe doelgroep aanspreken. Test deze doelstellingen met de SMART methode: ze moeten Specifiek, Meetbaar, Afmaakbaar, Relevant en Tijdsgebonden zijn. Vervolgens bedenk je wat je met de marketingstrategie wil bereiken, zoals bestaande producten verkopen aan nieuwe klanten. Ook hier kun je de SMART methode gebruiken.

Dan is het tijd voor marktonderzoek. Probeer alles te weten te komen over de grootte, groei, trends en populatie op jouw markt. Identificeer dan wie precies jouw doelgroep is en wat zij nodig hebben. Ook identificeer en onderzoek je jouw competitie. Op welke manier ga je ze verslaan? Een goede start is het verhogen van je social media activiteit. Tot slot moet je de juiste combinatie van de zeven P’s zien te vinden: product, prijs, promotie, plaats, personeel, proces en physical evidence. Ook kan het nooit kwaad jouw ideeën te testen bij enkele klanten of medewerkers.