Je hebt vast wel eens een reclame voor een wasmachine gezien. Toch zul je moeite hebben om er specifiek eentje te herinneren. Maar vaak ziet een commercial voor wasmachines er als volgt uit: een overenthousiaste man vertelt half schreeuwend hoe geweldig de wasmachine wel niet is, terwijl hij allerlei ingewikkelde functies opnoemt. Hoe het verder gaat, weet je niet, want inmiddels ben je al op de volgende zender. Bij LG’s 6 Motion technologie is het echter totaal anders.

In plaats van het gebruikelijke gapen als reactie op een reclame voor wasmachines, reageren vrouwen nu met opmerkingen als: “Hij mag mijn was wel doen”. De LG 6 Motion Direct Drive wasmachine verwerft bekendheid, omdat deze in de commercials gepromoot wordt door de 6 Motion Men: zes geoliede, gespierde en goed verzorgde mannen die ieder een van de zes verschillende ‘motions’ uitvoeren, zoals de wasmachine deze allemaal uitvoert.

6 Motion technologie

De zes bewegingen of ‘motions’ die de wasmachine van LG kan uitvoeren zijn tuimelen (‘tumble’), schrobben (‘scrub’), rollen (‘rolling’), schommelen (‘swing’), filteren (‘filtration’) en stappen (‘stepping’). Dit betekent dit dat je in minder dan een uur, met minder water en energie, een volledige was kunt uitvoeren. Bovendien zorgt de methode ervoor dat de kleding van binnen en buiten echt gereinigd wordt, zonder hierdoor beschadiging op te lopen.

Ook voor bovenladers is er een 6 motion technologie ontwikkeld. Deze bestaat uit ‘waveforce’, ‘rubbing’, ‘agitating’, ‘compressing’, ‘swing’ en ‘rotating’. Deze hebben dus andere namen, maar wel min of meer dezelfde functies als bij de voorladers. Hoewel er dus voor zowel voorladers als bovenladers een 6 motion technologie is ontwikkeld, zullen naar alle waarschijnlijkheid de voorladers het populairst zijn in Europa. Daarom volgt nu een korte samenvatting van de zes verschillende standen van de voorladers.

Tumble

De standaardmethode van wassen is tumble. Hierin draait de kleding rondjes in de wasmachine om een horizontale as. Dit zijn geen volledige rondes, want wanneer de kleding bovenin de wastrommel is, valt het half naar beneden. Hierdoor valt de kleding bij iedere rotatie weer in het sop, zodat er goed gereinigd wordt.

Scrub

De scrub is een intensievere vorm van reinigen. Door deze methode te gebruiken, zal de kleding zich in een acht-vorm bewegen. Zo komen de kleding binnen de wastrommel twee keer uit het water, om vervolgens weer in het sop gedompeld te worden. Dit is een zeer effectieve en harde was, maar toch weer heel zacht. Grondige vlekken krijg je zo vast en zeker uit de kleding.

Rolling

Rolling is eigenlijk meerdere keren een kleine tumble. De kleding begint aan de linkerkant van de wastrommel te rollen en eindigt midden onderin de wastrommel of iets rechts daarvan. Zo kunnen het water en wasmiddel goed samenwerken om continu door de kleding heen te gaan voor een uitstekend resultaat. De frictie met de binnenkant van de wastrommel draagt hieraan bij. Bovendien blijft de kleding onder water, waardoor deze vorm van wassen veel minder lawaai maakt dan je gewend bent. Dit is dus een uitstekende manier van wassen wanneer je bezoek hebt of aan de telefoon bent, bijvoorbeeld.

Swing

Als een soort vlak hartje beweegt de kleding in de wastrommel bij de swing methode. De kleding schommelt zacht van links naar rechts, zonder boven water uit te komen. De beweging is dus vergelijkbaar met een schommel die niet erg hoog gaat. Deze methode is op maat gemaakt voor het wassen van de fijne was. Beschadigingen of andere problemen zijn dus verleden tijd.

Filtration

Met filtration combineer je draaien en sprayen. De kleding draait in het midden van de wastrommel, om vervolgens in alle richtingen naar de zijkant gespoten te worden, alsof er een douchekop in de wasmachine zit. Op deze manier weekt de kleding extra goed en snel. Bovendien wordt alle kleding hierdoor even goed schoon en is er dus geen mogelijkheid voor viezigheid om nog aan de wasmachine te ontsnappen.

Stepping

Met stepping, tot slot, draait de kleding rond tot bovenin de wasmachine, om vervolgens recht naar beneden te vallen. Door dit proces te herhalen wordt de kleding continu ondergedompeld in het sop. Waar deze methode vooral geschikt voor is, is voor kleding waarvan je eigenlijk niet wil dat er kreuken in ontstaan.

De 6 Motion Men campagne

LG Corporation heeft marktonderzoek gedaan onder 2000 Britse consumenten. Hoewel 90% van de ondervraagden in het bezit was van een wasmachine, kon 99% van de deelnemers de gebruikelijke wassymbolen niet herkennen. Verder bleek dat bijna 50% wel eens een kledingstuk niet heeft gekocht omdat de wasinstructies te ingewikkeld waren. Bij LG vonden ze dit te gek voor woorden en daarom komen de 6 Motion Men met de oplossing.

Bij het aanschaffen van een nieuwe wasmachine wordt de uiteindelijke beslissing in 90% van de gevallen gemaakt door de vrouw. Hoewel de man uiteraard zal doen alsof hij er verstand van heeft, heeft hij er als puntje bij paaltje komt dus maar weinig over te zeggen. Zoals gezegd wordt in reclamespotjes voor wasmachines werd vaak de technologie uitgelegd op overenthousiaste wijze, terwijl de vrouwen gapend voor de televisie zitten. Om de nieuwe 6 Motion technologie te promoten, besloot LG daarom een reclamecampagne op te zetten die gericht is het deel van de afzetmarkt dat geïnteresseerd is in mannen. Het bedrijf kwam met een reclamespot waar maar al te graag naar gekeken werd – door vrouwen, ten minste.